torsdag 8 juni 2017

Tutorial DistressOxide

Hej!

Förra veckan lovade jag en tutorial på hur jag gjorde mitt kort med DistressOxide, så i dag kommer den. Det blir många bilder idag men inte så mycket text... Så stå ut med mitt långa inlägg...

Vi börjar med alla saker som vi behöver till detta kort:


Jag började med stommen till kortet, vit och svart CS och akvarellpapper. Den vita CS skar jag i 15x22 cm och vek den dubbelt. Den svarta skar jag i 14,5x10,5. Akvarellpappret skars i 14x10 cm.






Sedan valde jag ut mina fyra färger och tog fram min vattenflaska.


Jag började med den lila färgen


Drog den överst på kortet så här.


Efter det den blå färgen...

Den orangea färgen...


Sist den röda färgen.


Sedan är det bara att fylla på med färg där man tycker att det passar.


När ni är klar med att färga så tar ni er sprayflaska med vatten och sprayar på akvarellbladet, resultatet ser ni på högra bilden. Man kan torka med embossingfön eller lufttorka. 
Det beror på hur bråttom man har.


Så  här blev mönstret när det torkat, på detta kort använde jag mycket vatten, förra veckans kort sprayade jag mycket mindre. Det är bara att testa sig fram och se vad man gillar.


Att pappret blir buckligt gör inget eftersom man tejpar fast det på stommen, men vill man att det ska bli plant, kan man pressa när det fortfarande är fuktigt under en tyngd. 
Här ovan har du närbilder på mönstret.


Efter mitt arbete hade torkat tog jag fram mina stämplar. Dessa köpte jag i Stockholm på mässa, ett billigare alternativ till Laviniastämplarna. 


Jag började med att stämpla blad runt övre kanten på kortet


Här hade jag bestämt att jag inte ville ha flickan med på det här kortet, så jag gjorde en enklare maskning för att bara få med trädgrenen.



Efter det så stämplade jag dit axet och fåglarna på grenen.


Tyckte att det saknades något så jag tog bokstavsstickers och skrev orden Faith, Hope och Love. Det är en enkel teknik och man kan göra den med en massa olika material, bara att köra på...

Tack för att ni hade tålamod med mitt långa inlägg!

Hoppas ni fått inspiration där ute i cyberrymden!

Kram


Carina Pettersson









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar