torsdag 23 mars 2017

Distress Oxide Test Del 1

Det har väl inte undgått nån att det har kommit nya Distress stämpeldynor? Nämligen Distress Oxide som är en hybriddyna som innehåller både pigment och dye ink. Dessa ger därför ett helt annat utseende än vanliga distressdynor som är dye ink. Jag hade tänkt testa lite olika tekniker med dessa nya dynor och samtidigt prova mig fram på lite olika sorters papper så att man kanske kan bilda sig en uppfattning om vilken teknik man vill använda på vilket papper. Just pappret spelar stor roll beroende på vad man vill göra och vem vet man kanske hittar en otippad kombo när man ändå håller på att prova sig fram :).

För att göra en jämförelse kommer jag att färga in pappren på samma sätt och använda samma teknik på alla papper för att man ska kunna se skillnaderna. 
Pappren jag valt att jobba med är dessa:

3st olika vita papper. Akvarellpapper i storlek 12x12cm. Basic Papers for Mixed Media och Gloss Paper.

Eftersom det går att använda Oxide dynor även på färgad och mörka papper så var jag tvungen att testa ett kraftpapper (här i A5) och ett svart papper (här i A4).

 Jag började med att skära ned alla papper så jag skulle ha ungefär samma utgångspunkt. Alla förutom akvarellpappret som redan var bra storlek fick bli ca 10x15cm.

Så var det bara att välja ut några färger av totalt 12st som är utgivna. 
Dessa 4 fick det bli:

 Ett bra infärgningsverktyg är denna mini ink blending tool med utbytbar rund dyna. Jag har satt en liten bit kardborre på undersidan oxide dynorna så att jag kan dra av de runda infärgningsdynorna och sätta dit rätt färg så jag alltid har en till varje färg. Jag har skaffat mig 4st handtag så att jag slipper byta så ofta om man håller på med ett projekt. 

Själva infärgningen gör jag genom att dutta på färg med verktyget och sen i cirklar färga in pappret stegvis. Jag brukar även ta ett kopieringspapper och lägga till vänster över pappret så jag håller det stilla men slipper riskera att jag skitar ned pappret med mina fingrar. Sen byter jag helt enkelt färg och blandar på i en varsin panel med färg.

När jag är klar med infärgningen så lägger jag pappret på lite hushållspapper och sen sprayar jag på lite vatten med Tim Holtz Distress sprayer. Går självklart med att skvätta ditt vatten för hand eller med andra verktyg men jag tycker denna är praktisk att använda.Spraya lite försiktigt och man får lite större droppar, tryck lite hårdare och man få en mist istället. När jag har sprayat på lite vatten låter jag det sitta en liten stund och sen lägger jag en bit hushållspapper över och låter det ta upp färgen så det blir dessa ljusa fläckar.

Då var det dags för resultaten:

Akvarellpapper - detta var ganska enkelt att jobba med och rätt smidigt att färga in på. Tar åt sig färgen bra och blandar sig fint. Får man en tydlig rund cirkel när man färgar in kan man ganska enkelt blanda ut den igen så det blir jämnt och fint. Dessutom är det en fin textur i detta papper så jag tycker de känns lite lyxiga. Fläckarna av vattnet blir ganska mjuka och fina.

Basic Papers for Mixed Media - detta papper var lite svårare att färga in, det sög åt sig mer färg och man fick ta i lite mer. Svårare att blanda färgerna bra men blev istället lite skarpare i färgen. Fläckarna av vattnet blev dessutom lite mer markerade, nästan som en mörkare kontur runt dom.

Gloss Paper - detta var ytterligare lite svårare att färga in, speciellt med dessa mini ink blending tool. Kanske funkar bättre med andra svampar? Får testa det! Men annars fick detta en lite mer nedtonad och mer pastellig känsla och fläckarna av vatten blev bra och synliga. Upplever dom lite vitare än resten.

Det var de vita pappren och utav dom föredrar jag helt klart akvarellpappret till denna teknik. Men medans jag testade mixed media pappret kom jag på att jag måste ju prova med att grunda detta med gesso också. Det är ju trots allt ett mixed media papper som man kan ha till färg, spray och kladd mm. 

Basic Papers for Mixed Media - täckt med ett lager vit gesso och sen lät jag det torka. Går ganska fort som tur är eftersom man är ivrig att fortsätta :).

Så här blev infärgningen och det blev nu istället min favorit. Just för att det blir lite mer textur och om man inte är jättenoga med att gesson ska täcka hela pappret så får man några ställen som tar åt sig färgen lite mer. Det ser man på kanterna där det är lite mörkare. Känns som det blir mer liv i detta. Det var dessutom jättelätt att färga in uppe på gesson - det glider smidigt på den ytan och jag gillar att det är snabbt och smidigt.

Sen med vattenfläckar blev det ju jätteläckert. Detta kommer jag fortsätta med helt klart!

Kraftpapper - var ganska enkelt att färga in men beroende på vad för sorts kraftpapper man har så suger det in färgen mer eller mindre. Detta är ganska matt så man får färga på ett tag för att få en jämn yta. Vattenfläckarna syns lite mindre men jag gillar ändå looken. Älskar att jobba med kraft och få en lite miljö-känsla.

Svart papper - detta skiljer sig ju förstås mest från de andra och färgerna kan vara svåra att urskilja men det blir en cool effekt. Som färgad krita på svarta tavlan. Ganska enkelt att färga in.Vattenfläckarna syns ännu mindre men jag gillar den bruna och orangea delen. Kan tänkas vara snyggt att göra lite vintage papper av. 

Jag är medveten om att det kanske är svårt att se på fotade bilder skillnaderna men har ni Oxide dynor så uppmanar jag er att prova på de olika pappren ni har för det blir klar skillnad. Nu fattas det bara att använda dessa och det återkommer jag till i ett senare inlägg med kort eller kanske nått annat som jag gjort med dessa.

Längre fram kommer jag presentera fler tekniker med dessa dynor och de papper jag testat idag kommer följa med i varje test för att få en bra jämförelse.

Material jag använt:

Hoppas ni blev inspirerade!
Scrapbookng är terapi!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar