lördag 8 oktober 2016

Dekorera stämplar med bladmetall

En kul nyhet har kommit in till Helihakbutiken och det är Bladmetall med tillbehör från IndigoBlu. Var på besök i butiken i förra helgen och såg då Gunilla använda dessa på några kort hon förberedde inför en kurs i denna teknik. Fastnade direkt och var tvungen att prova jag med. Det finns sen förut bladmetall på ark som man kan använda med samma tillbehör som dessa eller med tex Sticky embossingpulver.

Jag gjorde det lite extra svårt för mig själv och valde en väldigt detaljerad stämpel. Stämpeln kommer från Reprint och det finns just nu massor av stämplar från dom i butiken - jul, grattis och användbara texter mm. 
Jag missade tyvärr att ta steg för steg bilder på detta men lovar att återkomma med det längre fram och då väljer jag ett lite lättare motiv att jobba med :).
Det man gör är att först stämpla motivet och istället för stämpelfärg så finns det ett speciellt lim som heter FlitterGlu som man då använder. Man duttar på det på stämpeln och sen stämplar som vanligt. Låter det ligga i minst 5 minuter och "vila" och i väntan på det kan man passa på att rengöra sin stämpel. Eftersom det är ett lim man stämplar med bör man vara extra noga med rengöringen så man inte förstör stämpeln eller att stämpeln torkar ur. Det finns ett jättebra rengöringsmedel som går att köpa till som passande nog heter Easy Peasy Stamp Cleaner som även är bra för andra hårt sittande stämpelfärger såsom stazon tex. Man rengör med det medlet och låter det gotta in sig ett tag och sen sköljer man av och rengör igen med tvål och vatten. 
När sen motivet har fått vila nog länge är det dags att hälla på lite gilding flakes från antingen en enfärgad burk eller en burk med flera olika nyanser för lite häftigare effekt. I en burk finns det massa småflagor av bladmetall och det är bara att dutta på så det täcker hela motivet. När man är klar så är det smidigt att använda sig av en lite tjockare pensel i tex svinborsthår och man kan vara ganska hårdhänt när man borstar bort överflödet. Limmet är superbra och effekten detta ger är så häftigt - ja, jag erkänner jag är helt såld :).
Överflödet kan man sen hälla tillbaks i burken och en burk räcker nog bra långt för det är många många tunna små flagor i en burk.
Stämpeln jag valde att prova med är ju dels detaljerad men även så har den en liten sliten och vintage stil så därför blev den inte så tydlig. För att framhäva texten stilla natt tog jag en svart tunn penna och drog några linjer längs kanterna. 

Sen valde jag att montera det färdiga stämpelmotivet på ett svart glitterpapper från Vivi Gade. Det köper man i ett paket om 2 ark och det ena är glittrigt och det andra blankt och dessa känns väldigt lyxiga. Istället för att färga in kanten med distressfärg från en dyna som jag normalt gör så provade jag de nya Distress Crayons pennorna och i detta fall den svarta då. Lite annan effekt gav det och jag gillar den looken, helt klart. Längst bak istället för ett mönsterpapper har jag valt att använda en bit wellpapp istället och den har också fått infärgade kanter med Distress Crayon penna samt lite distress paint metallic uppe på wellpappen lite varstans. Kortstommen blev i Deep Black cardstock. Eftersom jag har lite svårt för tomma hörn valde jag också att strö lite Frantage embossingpulver där jag tyckte det passade och värmde det med min embossingfön. Jag tyckte också kortet behövde något mer så det fick bli en vintagebild från Nellie Snellen som jag har embossat i 3 lager med clear embossingpulver för att få en lite finare look. Om man vill färga kanterna så får man komma ihåg att göra det innan man embossar över för annars blir det svårt att få färgen att fastna. Ovalen har jag stansat ut med hjälp av en die från ett set som heter Straight dotted oval och kommer från Nellie Snellen.

Eftersom vintagebilden är ganska tunn så har jag stansat ut en likadan oval i svart mossgummi och innan jag stansade ut den satte jag på en bit dubbelhäftande folie som finns att köpa på a4 ark. Efter att jag stansat ut mossgummit var det då bara att dra bort skyddspappret på foliet och limma fast min vintagebild. Sen är den ditlimmad på kortet med Tacky Glue flytande lim eftersom det underlaget är lite oregelbundet.

Hoppas ni blev inspirerade!
Scrappa lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar