lördag 1 oktober 2016

Bird Crazy serie

Ingen har nog missat Bird Crazy stämplarna från Tim Holtz. Även jag förälskade mig i dessa galna fåglar. 
Här visar jag en serie kort med alla 6 fåglar.

 Jag har använt en kortstomme av kraft cardstock och ovanpå det först en fotomatta av Deep Black Cardstock och sen en till av färgad cardstock som stämde överens med den färglagda fågeln. Det vita pappret är ett akvarellpapper som jag stämplat fåglarna på. Istället för att färglägga direkt på pappret så stämplade jag varje fågel igen på ytterligare ett papper som jag då färglade med hjälp av mini distressdynor och en blending tool. Det var ett snabbt och enkelt sätt att färglägga dom på. Just på dessa kort valde jag att klippa ut motiven och eftersom jag hade stämplat samma motiv på det vita pappret kunde jag klippa av ben och smala detaljer som ändå skulle synas när jag limmade dit de färglagda fåglarna. Ett tips när det är nått väldigt smalt och tunnt man ska försöka klippa runt. Dessa kort gjorde jag innan jag köpte diesen från Sizzix som finns till som gör det hela så mycket enklare och de stansar verkligen ut nära kanten så man slipper en extra vit kant runt hela motivet.


 Längst ned på det vita akvarellpappret så valde jag att embossa en bit med hjälp av en embossingfolder från Sizzix. Sen har jag färgat in muren med lite distressfärg från en stämpeldyna. Fåglarna är fastlimmade med Tacky glue som är ett perfekt flytande lim. 
Sen återstod det bara att stämpla en passande text på varje kort och de har jag valt att embossa med svart embossingpulver.
En  ganska clean and simple serie men med lite mer liv än bara platt eftersom jag använde mig av två olika embossingtekniker och även gjorde ett extra lager av fåglarna så att säga.
En svart handritad ram runt korten tyckte jag också passade in - jag har alltid lite svårt att lämna en stor vit yta utan nån sorts ram eller så längs kanten. Tycker det så passande just ramar in motivet och det kommer fram mer.

Hoppas ni blev inspirerade!
Scrappa lugnt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar