lördag 15 oktober 2016

Att använda dies som stenciler

Sizzix har ju en massa roliga dies och bland annat en serie med mixed media dies som jag har fastnat för. På dessa kort har jag använt det första setet som kom ut men inte som rena dies utan istället använt det utstansade jag fick fram som en mask/stencil.

På detta kort ser ni också en hjärtdie från ett annat Sizzix set - Scribbles and Splat. Den behövde även lite extra glitter så den är täckt med Wink of stella clear. På en del av korten har jag även strött lite Frantage embossingpulver.
Så här ser setet med 4st dies ut och jag har skapat ett kort med varje mönster.
Jag har alltså stansat ut mönstret i ett papper och jag valde ett akvarellpapper som är lagom stadigt. Sen lade jag det över ett annat akvarellpapper som skulle bli mitt färdiga motiv så att säga och färgade in med hjälp av olika distressdynor. 
Jag insåg snabbt att det var bra att ta till stencilen lite i storlek så man inte riskerade att färga bredvid och det hamnar på det färdiga motivet - alternativt maska över kanterna med annat papper eller maskeringstejp.

På några som denna har jag valt att dra en svart ram lite sporadiskt för att rama in lite extra. Har även använt lite vit gesso som jag tycker höjer upp det hela också.
Jag har också använt mig av Sizzix fina textdies som jag stansat ut i svart cardstock. Jag tänkte mig dessa som bra kort att skicka när man bara vill muntra upp nån eller bara för att så att säga.
Stämplarna jag använt kommer från mina egna gömmor och på detta fick det bli en fjäril som jag först embossat med clear embossingpulver över en svart stämpeldärg och sen färglagt med distresspennor. Efter det täckt hela med Wink of stella clear och satt fast med 3d kuddar. Även en del av rutorna har fått lite glitter av samma glitterpenna.

På detta kort har jag istället dragit en ram längst ut och jag måste säga att jag är lite svag för just sånna här smala ramar för jag tycker det ramar in så bra och det höjer lite. Stämpelmotivet färgade jag in med distressdynor och det har fått ett lager med decoupagelim med glitter i. Här tyckte jag också att det behövdes lite bling så det fick blir några bruna pearls i hörnen.


Material jag har använt:
Papper: Cardstock Kraft och Deep Black, Akvarellpapper
Dies: Sizzix - Mixed Media, Scribbles and Splat, Celebration Words
 Cheery Lynn Designs - Pierced Stacker #3 och #4, Square Scalloped Stackers
Stämplar: från mina egna gömmor
Dekorationer: Pearls

Nu finns det dessutom fler Mixed Media utgivna set så in och kika i webbutiken innan det är försent :).

Hoppas ni blev inspirerade!
Scrappa lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar