lördag 27 augusti 2016

Varierad Vallmo

Då var det då äntligen dags för mitt första blogginlägg för Helihak

Jag har experimenterat lite med en die från Sizzix som heter 

Först stansade jag ut den i lite olika sorters papper: blanka vita, akvarellpapper, svart cardstock, kraftpapper och röd och grön cardstock.

Jag har provat lite olika sätt att "färga in" dessa. Lättast är ju att stansa ut i den färgen man vill ha eller till och med i nått snyggt mönsterpapper som funkar men jag har även testat lite andra varianter.
 På bilden ovan ser ni de olika exemplen och jag listar en förklaring här hur jag har gjort:
1. Färgad cardstock men också en utstansning i svart cardstock som jag har under. Detta ger en liten skugga och man får lite mer liv i den då tycker jag.
2. Färgad cardstock igen men här har jag också lagt de utstansade delarna i en embossingfolder för lite annan textur.
3. Kraftpapper som sen är infärgat med hjälp av minidistresser och en blending tool. Har använt Fired Brick och Mowed Lawn.
4. Vitt blankt papper som är infärgade likadant som 3:an med minidistresser.
5. Akvarellpapper och även dessa är infärgade med Fired Brick och Mowed Lawn men istället för blending tool så har jag "stämplat" av lite av färgen på ett akrylblock och sen målat med pensel. Blev lite mer akvarellkänsla då.
6. Akvarellpapper som bas här men till denna teknik funkar även vanligt cardstock. Jag har använt mig av en embossingdyna och täckt hela blommans delar, sen strött på embossingpulver och värmt med embossingfön. Jag har sen gjort om proceduren - embossingdyna - pulver - värm - två gånger så jag fick 3 lager. Det blir mer täckande och en liten 3-d effekt av det.
7. Samma procedur som 6:an men har här gått på en lyxigare variant med guld och koppar pulver. Blommans mitt valde jag att plocka bort och istället strödde jag i lite Frantage aged black embossingpulver för en lite annorlunda look.

Det var jättekul att jobba med denna die och prova lite olika sätt att färga in den på. Alltid kul att kunna använda en die på olika vis så man får en varierad look. Det gör dom så användbara.
 Jag har gjort några kort på de varianter jag fastnade mest för.
Först ut ett litet minikort i 10x10cm. Här använde jag den blomma som var utstansad i färgad cardstock med svart skugga. Texten wishes är en die från setet Friendship Word Script. Den är utstansad fyra gånger och ihoplimmade för att få en liten 3-d effekt. Sen har jag stämplat Birthday texten ovan och den kommer från ett clearstampset jag hade liggande.

Det blev också ett kort i 10x15cm. Här är den embossade blomman som jag limmat på en vit bakgrund men innan jag limmade dit den tog jag lite svart akrylfärg på en pensel och snärtade lite lätt på skaftet över pappret så det blev färgstänk på pappret. Jag tycker det blir en häftig effekt. Sen under den en fotomatta i rött för att lyfta fram den röda färgen i blomman och ytterligare en text från Sizzix Friendship Word Script utstansad 4 gånger. En bit washitape blev en snygg bård under alltihop.

Det sista kortet även det 10x15cm. Den här blomman blev min favorit men det kanske är just för att den är lite lyxigare och jag gillar verkligen att jobba med Frantage pulvret. Blomman är limmad på en tag från Nellie Snellen som heter Tags 4. Tagen har jag satt dit med lite 3D-kuddar under och en öljett i koppar i hålet som jag knutit ett organzaband i. Tagen har även fått lite stänk av samma Frantage pulver som blommans mitt. Under mönsterpappret ville jag ha en fotomatta men hade ingen bra färg som passade. Ville få in kopparfärgen på nått mer så jag skar till rätt storlek av cardstock och embossade kanterna med samma färg som på bladen. 

Jag hoppas ni blev inspirerade och på återseende nästa lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar