fredag 5 augusti 2016

Tri-fold kort med passande DL-kuvert

Idag "går jag efter",
d v s jag bloggar på fredag i st f torsdag
som annars varit min Gästbloggdag
under sommaren.
Det beror på att Gunilla och gänget i Helihakbutiken
hittade på lite skoj som de ville dela med sig av.
 Kolla på det om du inte redan gjort det!

Jag, Margareta/Mormormargareta, 
har testat en ny kortvikning den här veckan.
Den heter Tri-fold och är 
ett A4 vikt i tre delar.
Med min Ultimate Pro går det som en dans,
men man kan nog fixa det ändå om man inte har nån sån ;-)
Vill man, som jag, göra ett kuvert som passar till
finns det beskrivning i Ultimate Pron också.


Lite knepigt att visa ett så högt och smalt kort ;-)
Kortstommen är alltså vikt av en mörkgrön cardstock
skuren i A4-storlek.
Jag har också använt ljusare grön cardstock
och vitt ritpapper.
Använde ett läckert mönsterpapper med knappar
och då djupdök jag förstås i min egen knapplåda också.
"Stjärtstansen" är också flitigt nyttjad
som du ser. 


Jag satte dit knappar i mitten på blommorna,
och gav dem lite "daggdroppar" av Stickles.
I en knapp knöt jag en rosett av lintråd.


Eftersom kortet är ganska tjockt
behövdes något att hålla ihop det med.
Jag sydde i en knapp i ena änden av ett fint sammetsband
och sydde en tränsad ögla att knäppa i i den andra.
Sammetsbandet finns i fysiska butiken,
men om du ringer Gunilla fixar hon åt dig.
Satte dit en utstansad fjäril som jag har glittrat
Har också använt det runt kanten på mönsterpapperet
och, som sagt, i blommorna.


Här har jag vikt ut den första fliken.
Satte dit en fin stämplad text som jag stansat ut
med en Sizzixdie.


Här är kortet helt utvikt.
På de två sidopanelerna finns vita ovaler
med plats att skriva.
De söta trollsländorna är stansade


Vänskapstexten är stämplad med en Reprintstämpel.
Jag embossade den gröna cardstocken 
med en embossingfolder från Sizzix.
Blommor ur samma serie
som de på framsidan.
Bladdien tycker jag är så fin och användbar.
Den ger ett högervänt och ett vänstervänt blad.
Jag har klippt dem i lagom bitar.


Det fick bli lite knappar här också
och ett jättefint hjärtband.
Ser ut att vara slut i webshoppen just nu
med är du sugen på ett sånt kan Gunilla säkert hjälpa dig.


Baksidan med min namnetikett
som är gjord i datorn, utskriven och utstansad.


Sen till kuvertet (som jag alltid gör först,
så att jag är säker på att papperet räcker)
Så här ser det ut när det är skuret, bigat, 
vikt, klippt och chalkat.


Här är det hopvikt och hopsatt med dubbelhäftande tejp.
Har vikt ner ett hörn i kuvertet.
Om man vill använda papperet 
kan man ju klippa av det hörnet.
Stansade kuvertfliken med "stjärtstansen" också.



Till sist kortet med sitt kuvert.
Ja, det var allt för denna gång från mig.
Hoppas du blev inspirerad att testa kort
(och kanske även kuvert)
i ett lite annorlunda format!
Jag tyckte i alla fall att det var kul och utmanande
att prova på det här.

Nästa vecka är jag tillbaka på torsdagen igen.
Hoppas vi ses här då!
Ha det så gott tills dess och scrappa lugnt!!

"Sommarjobbande" GästDT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar