torsdag 2 juni 2016

Grattiskort med kuvert.

Hurra! Jag har fått ett "sommarjobb"!!
Inte dåligt när man är pensionär!
Jag ska gästblogga här under sommarmånaderna.
Det känns såå roligt att vara tillbaka
här i Helihakbloggen!!

Idag visar jag ett Grattiskort - det får man ju aldrig för många av.
Om du sett något kort av mig, MormorMargareta förut
så vet du att jag nästan alltid börjar med ett kuvert.


Jag valde ett jättefint papper från BoBunny.
Det ingår i serien Country Garden och heter Charm.
Jag gillar verkligen den serien
så du kommer att få se flera alster
med papper ur den under sommaren.
De matchar varann så fint och går bra att kombinera.
Här visar jag hur jag valde att skära papperet
för att kunna göra ett fint kuvert
och också få papper över till kortet.


Så här blev det färdiga kuvertet.
Jag har chalkat kanterna med en Distressdyna,
frayed burlap, eftersom min bruna chalk tagit slut.
Det här gick ju lika bra!



Här ser du hela kortet.
Jag använde vit cardstock som kortstomme
och blå cardstock bakom mönsterpapperet och till
den utstansade skylten.
Använde också en bit av ett annat papper i serien
för att få lite mer variation.
Gunilla har så många underbara band
 och spetsar i sin butik.
Just det här bandet hittar jag inte nu
men det finns massor av andra fina!!



Jag har monterat de olika lagren med 3D-tejp
för att få lite struktur.
Det behövdes också eftersom banden var ganska tjocka
och jag ville få in bandändarna under den blå cardstocken.
Banden, liksom papperen klistrade jag fast med d
dubbelhäftande tejp på rulle - smidigt!


En söt liten metallcharm med en rosett av lingarn
fick pryda övre hörnet.


Skylten stansade jag ut med en die från Sizzix
som du hittar HÄR.
Den både stansar och embossar
och jag använde dessutom hålen och chalkade med ljus chalk
genom dem för att förstärka mönstret.
Sen glittrade jag både mönstret och Grattis
med en Wink of Stella Clear - en älskling!!
Det glittrar så lagom fint,
fast det inte syns så bra på fotot.
Hittar den inte i webshoppen nu
men kontakta Gunilla om du vill ha en så hjälper hon dig! 

Grattis är en die från Mandys.
Jag stansade en i vitt och en i beige mönsterpapper
och klistrade dem på varann med lite förskjutning.
Några rester från pärlswirlar fick fullborda skylten.


Jag vek några prickiga bandstumpar som blivit över
och stack in dem i kanten
för att matcha prickarna på papperet.
Tre blå halvpärlor ser ut att hålla fast dem
men det är bara bluff!
Satte också dit ett par blå blommor.


Kortets insida fick bli enkel
med en Grattisstämpel ur mina gömmor,
lite blommor och mönsterpapper.
Jag har, precis som på framsidan,
använt min älskade "stjärtstans".

Ger ett litet tips på hur jag gör
när jag har lite snålt med papper:


Här ser du hur jag stansat ut skylten 
och en scalloped cirkel till baksidan
i den blå cardstocken under det vita ritpapperet
och mönsterpapperet på kortets insida.
Det syns ju inte sen, under de andra papperen
och så fick jag det blå att räcka!


Baksidan med sparsam dekor och min namnetikett.


Till sist får du se kortet med sitt kuvert.

Hoppas du vill kika in här nästa torsdag igen
då jag lovar att bjuda på nåt nytt!
Ha det gott tills dess!!

 Sommarjobbande GästDT 
MormorMargareta



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar