torsdag 14 maj 2015

Servettkort

Servettkort
Hejsan idag tänkte jag visa hur man gör servettvikningskorten för hade även ett sånt med till globen å de var efterfrågan på mall på detta så jag har gjort en mall för ett mindre servettkort som är 8"x 8".
De kan ni rent skriva ut mall på både basen till kortet å delarna.
Sen de jag kommer visa är kortet som är 12"x 12" cardstock å de finns de även att skriva ut mall till dom delar som man behöver för att klä de kortet som är 12"x12".

Jag började med att dra ett svart streck på min scorboard vid 6" för att lättare kunna göra snedbigningarna som behöver göras.

Ta ett helt cardstock som är 12"x12" å sen biga hela vägen vid 3", rotera sen papperet å biga vid 3" tills du bigat alla fyra sidorna som på bilden har ritat mina bigningar med svart penna så ni lättare ska se hur jag menar.

Lägg sen papperet efter den svarta linjen så ni bigar dom små fyrkanterna i varje hörn som  på bilden.

Då ska de se ut så här när ni är klara med de.

Ta sen å märk upp mitten på varje sida med en liten prick.

Lägg sen papperet så att bägge dom prickarna möter varandra efter den svarta linjen på scorboarden å biga rakt över mellan prickarna.

Då ska de se ut så här när ni är klara.

Om ni sen kollar på mallen man kan skriva ut så ser ni att ni ska vika alla sidorna inåt där jag märk upp med nr 1.
Sen viker ni utåt vid dom bigningar ni sneddat över papperet som på bilden är nr 2 å 3
Då blir de så här när ni vikt vid alla bigningar.

Så här kommer de se ut när de är ihopvikt.......jag har använt en dutt tejp för att de ska hålla ihop för att kunna fota de åt er å visa.

Ta sen mallarna till de som är för 12"x12" de står vilka mallar som är för de måtten.
Klipp ut alla dom delarna i dom mönsterpapper ni väljer att använda till erat kort.
De ska vara 16 st små trianglar
De ska vara 4 större trianglar
Å en stor fyrkant till invändigt i kortet.

Om ni vill sen så färga in kanterna på alla bitarna med distress ink dyna å sätt dubbelhäftande tejp på dom jag använder powertejpen den är bara bäst av alla.


Så här vart mitt när alla bitarna satts på plats

Å så här blir de ihopvikt.

Där om ni tittar noga ser ni min skarvbit mitt under 5:e blomman från vänster.
Sen tog jag lite bling bling å piffade till remmarna mest för att jag älskar bling.

Remmarna finns med i mallarna som nummer 5A å 5B för den räcker inte riktigt runt så man får skarva lite.....remmarna är mer till för att kortet ska hålla sig ihopvikt.
Man lägger bara remmarna upp å ner på bordet lägger dit kortet upp å ner å sen viker man de runt å ser vart man ska skarva de.

Så när remmarna sitter på kortet ser de ut så här å biten jag satt framtill var mest för att matcha med insidan av kortet.

Så där har ni ett servettvikningskort när de är klart så nu är de bara skriva ut mallarna som finns här under å vika på. 

Hoppas ni tyckte om de å vill prova själva.

På återseende Kramar Laila

Mall 1
Här är mallen för servettkort som är 8"x8"

Mall 2
Denna är delarna för kortet som är gjort på 8"x8"

Mall 3
Här är malldelarna till servettkortet som är av 12"x12"

Mall 4
Till servettkortet som är 12"x12"

2 kommentarer: