tisdag 21 april 2015

Pop-up-kort för presentkort

Idag är det jag, DT Margareta/Mormormargareta
som bloggar här.
Jag inspirerades av ett inlägg
i duktiga Sannes scraphörna där hon visade
olika pop-up-kort för presentkort.
Hon lämnade också en länk till youtube
varifrån hon fått sin inspiration.
Kika gärna på den så får du en bra "steg-för-steg-beskrivning" 
Den tutorialen är gjord på engelska
och med måtten i inch,
så jag gjorde om modellen till "svenska mått"
som jag tycker är enklare att jobba med.


Här ser du ett kort som jag gjort.
Här är det hopvikt.

Jag började med att skära rosa cardstock
i storleken 11x28 cm.
Sen bigade jag på tvären 
vid 8 cm, 11cm, 14 cm, 22cm.
Då fick jag ju rutor som var
11x8cm, 11x3cm, 11x3cm, 11x8cm och 11x6cm.
Den sista rutan (11x6) är locket.


Här ser du kortet uppfällt.
Då får man förstås ta bort gördeln med blomman först.
De smala rutorna (11x3cm) är de som håller kortet.
Här gjorde jag ett hål med en die
innan jag klistrade ihop de yttersta sidorna på de smala rutorna
och sen skar upp vecket i överkanten
med skärmaskinen ( en mm in)
så jag kunde sticka ner kortet.


Locket (11x6) är delen längst upp med "Vårkramar" på.
Sen ser du nästa ruta(11x8) med plats för en personlig hälsning i mitt kort.
Sen de två hoplimmade små rutorna (11x3) med presentkortet i
och sist rutan med vänskapsstämpeln (11x8)

Mönsterpapperen skar jag 1 cm mindre än respektive ruta
för att få den läckra rosa kanten runt om.


Man får inte dekorera för mycket 
om det ska gå bra att trä över och ta bort gördeln.
Här blev det bara lite halvpärlor.


Naturligtvis dekorerade jag även utsidan 
och baksidan (den med namnetiketten) med mönsterpapper.
Här ser du ju bara tre rutor
eftersom de två smala hoplimmade rutorna
ju är vikta mot insidan.
Du kan ana det vecket mellan de två större rutorna.


När kortet är hopvikt och gördeln på
göms namnetiketten på baksidan.


Gördeln kan man ju dekorera mera
så där satte jag sidenblomband och en stor blomma.



Jag gjorde ett kort till med samma mönsterpapper
men med lila cardstock
och ränderna på andra ledden.
(Papperet räckte precis, efter lite funderingar)
Det är spännande att se hur papperet "skiftar uttryck"
när det kommer i "annat sällskap".

Här har kortet fått bli lite stramare,
endast prytt med ett band
och en egentillverkad ros.


Om du vill se hur jag gör såna rosor
kommer en tutorial här: 

 

Detta är vad jag använder när jag gör egna rosor
i vanliga fall.
Nu ville jag ju ha en större ros,
så då fick jag ta till större retroblommor
som jag hade utstansade.


Jag behöver 4 blommor + den gröna,
 som jag använder till blad sen.


Jag brukar använda skaftet på en virknål
för att böja kanterna på blommorna.
På en blomma ska bladkanterna böjas inåt som på bilden
och på de andra ska det yttersta på bladen böjas bakåt.
Jag drar bladen mellan tummen och virknålen.
(Det går förstås bra med en strumpsticka
eller nåt annat ganska smalt och runt)


Sen chalkar jag kanterna på blommorna.
På de här röda använder jag vit chalk
för att "frosta" bladen lite.


Här har jag lagt lim på ena kanten av varje blad
på den blomman med invikta blad.


Sen gäller det att trycka ihop själva knoppen
med bladen som en spiral
och hålla fast tills limmet torkat.
Om man låter limmet "förtorka" lite innan man trycker ihop knoppen
så går det danska fort ;-)


Sen lägger jag lim i mitten på de andra blommorna.
Bra om det också hinner torka lite.


Här har jag limmat fast nästa blomma under knoppen.
så sätter jag lite extra lim på de blombladen vid basen....


....trycket ihop, fast inte lika hårt, och håller fast.


Här har jag limmat fast alla fyra blommorna.
Som du ser har ett par av bladen på blomma två lossnat.
Det gör ingenting och limmet blir ju osynligt när det torkat.
Tänk på att sätta blommorna
så att bladen på varje ny blomma
kommer mellan bladen på den föregående!


Här har jag till sist satt fast den gröna blomman
som ska vara foderblad.


Sen får man fixa och trixa lite med blombladen
och virknålen tills man är nöjd.
Lycka till att göra egna rosor!
Det går bra med många olika blomstansar och dies
i olika storlekar
(fast det är enklare att visa på bild med stora blommor ;-)  )

Hoppas du fått inspiration att göra både 
pop-up-kort till dina presentkort
och egna rosor att dekorera med!

Vi ses här i Helihakbloggen igen om ett par veckor - om du vill!
DT Margareta/Mormormargareta



4 kommentarer:

  1. Så snyggt kort Margareta! Och otroligt bra och lätta tutorials på både kortet och blomman! Snyggt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du är så fantastiskt duktig Margareta <3

    SvaraRadera
  3. Supersnyggt!! Och vilken fin ros, måste testas! Tusen tack för att du länkat till min blogg! :) Kram, Susanne

    SvaraRadera
  4. Snyggt kort och snygg ros. Måste testas. kram bibbi

    SvaraRadera