tisdag 13 januari 2015

Insnöad på kuvert - Annorlunda kuvert till detta kort

Idag är det jag, DT Margareta/Mormormargareta som bloggar här
och jag har ju snöat in på matchande kuvert
till mina kort.
Ibland är ett mönsterpapper som jag gillar inte lämpat
 att göra ett sånt kuvert som jag vanligtvis gör till mina kort.
Då får jag tänka om!


Det här papperet älskar jag verkligen och ville så gärna använda.
Det är från fabscrap och heter Rustic Fishing
(fast själva fiskarna har jag spart till en annan gång).
Här kan du se hur jag bigat och vikt.
Mönstret får bestämma var jag lägger vecken.
Här ville jag ju inte vika mitt i blommorna förstås!
Jag använde hela pappershöjden inklusive remsan med fabrikat etc
och skar en bit som var 19cm bred.
Bigade 1 cm och 1,5 cm in på längden på båda långsidorna.
För att behålla blommorna hela bigade jag 
vid 7,5cm, 8cm, 22,5cm och 23cm nerifrån räknat.
Sen klippte jag bort hörnen och sneddade lite, som du ser.


Här har jag vänt på papperet
och visar hur jag tejpat med dubbelhäftande tejp
på sidorna av den övre och runt den nedre fliken.


Här är papperet vänt med den vita kanten nedåt
och jag har vikt upp sidorna på kuvertet
och klistrat fast den nedre kuvertfliken.
(Ett tips är att lägga tejprullen inne i vecket
för att stadga upp när du ska trycka till kanten,
 så fastnar det lätt.)


Här ser du kuvertet färdigt
och som du ser göms den vita kanten.
Det färdiga kuvertet blev 14,5x16 cm.
(Hur högt det blir bestämmer ju papperet,
bredden kan du bestämma.)


Kortstommen av turkos cardstock fick bli 14x15 cm för att passa i kuvertet.
Det är bra med lite "luft" runt.
och "tjockleken" på kuvertet gör ju så att dekoren får plats. 
En ljusgrön cardstock som matchar papperet ligger bakom mönsterpapperet
och har en stansad nederkant, liksom tagen.
Allt är monterat med 3D-kuddar.
Har (förstås) också använt "stjärtstansen" i de övre hörnen.


En stor grön blomma sticker fram bakom hörnet på tagen.
Den är fäst med en mönstrad brad.
Texten är stämplad med en stämpel från Reprint.


I det andra hörnet en dubbel rosett som är fäst 
med en hjärtepin som jag trätt en pärla på.


Lite blandade blommor i nedre hörnet,
prydda med brads och bling.


Även baksidan har förstås dekor.

Hoppas du nu har fått inspiration
 att göra kuvert till dina kort
och fått ett hum om hur man tänker
 när man gör dem.
Måtten får ju anpassas till det mönsterpapper man har.

Sa i början på inlägget att jag snöat in på kuvert....
just nu är vi ganska insnöade i vår stuga
och i lördags, när vi var på scrapträff
blev vi insnöade på riktigt och fick stanna hela natten
på grund av snöstormen - 
det blev en scrapträff vi sent glömmer!!

Det var allt för idag.
Vi ses igen om fjorton dagar hoppas
DT Margareta/Mormormargareta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar