onsdag 5 november 2014

Blå bakgrund på tre sätt

Hej på er igen!
Den här gången visar jag tre olika sätt att färglägga bakgrunder på ett motiv. Jag har använt mig av samma 2 pennor i blåa nyanser på alla tre färgläggningarna.Här är ett halvfärdigt motiv, det jag vill visa här är hur man kan jobba för att få en mörkare/djupare känsla närmare marken. Nästa bild visar jag hur jag lagt på färgen. Dessa ursöta Nellie Snellen Stämplarna hittar du här
 Som du ser är det mer och "bredare"med färg närmre fötterna. Ju högre upp desto tunnare med färg.
Här är färgen bearbetad med vatten och pensel. Jag börjar bearbeta från skridskorna och ut. Tunnare och tunnare eller mer och mer vatten.Tänk bara på att det måste torka mellan varje bearbetning. Så här ser det när jag är klar, men känner jag mig rätt kommer jag att gå över den en gång till.
 
 Ibland vill man bara skugga under fötterna. Här ser du hur jag dragit pennan med
 den smala spetsen.
 Och så här ser det ut efter att den är bearbetad.


Ibland vill man göra rak horisont längst med fötterna.  Då är det den smala sidan som gäller och en linjal.Lägg linjalen där du vill att horisonten ska ligga...
 Dra ett streck, gärna två gånger för att få den tillräckligt mörk.
Arbeta med din pensel, utan att komma åt överdelen av strecket. Du målar hela tiden med penselspetsen mot linjen och arbetar dig bakåt. Så här blir resultatet då. Här kan man nu vända på bilden och lägga en ljus himmel eller som jag gjort på den första, mörkare närmast skorna och sedan ljusare. 
Ett av dem som färdigt kort

Testa gärna med gröna och bruna nyanser också. som mark och gräs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar