tisdag 12 augusti 2014

Långsmalt grattiskort med kuvert.

Idag är det jag, DT Margareta/Mormormargareta
som bloggar här i Helihakbloggen.


Som du kanske vet
tycker jag att det är roligt att göra kuvert till mina kort.
Med det här mönsterpapperet
blev det svårt att göra ett kuvert
i samma format som jag brukar göra,
eftersom mönstret på kuvertfliken då skulle vikas
så att det "gick sönder".
Då får man tänka om!
Det här kuvertet fick bli mera avlångt i stället.
 

Då fick mönstret plats.
Kuvertet är drygt 10x20 cm och ung 1/2 cm tjockt.


Kortstommen i vit cardstock är alltså 10x20 cm och vikt i överkanten.
Det är dekorerat med resterna av "kuvertpapperet"
som är från Prima, Delight Collection "Delicious".
Den fina vimpelkanten längst ner sitter längst ner på papperet också.


Grattisskylten är utstansad med dies från Sizzix.
Den är så bra för det finns flera olika storlekar i samma set
och de skär i innerkanten, så man ser precis var.
Den större i cardstock och den mindre med texten
i baksidan av mönsterpapperet.
Jag har stansat de övre hörnen på mönsterpapperet
med en hörnstans, som jag brukar kalla "stjärtstansen"
och dekorerat med bruna halvpärlor.


Blomhörnet med rosor och pyntbär,
samt ett par fina hjärtpins.
Jag har snurrat stjälkarna runt skaftet på en virknål
för att få spiralerna.
Ett vackert blomband i satin sitter mellan mönsterpapperen.


Kortets insida med plat.s för en hälsning.
Även skrivrutan är utstansad med en die i samma set.


Baksidan har också fått dekor av mönsterpapperet
och cs stansat med den minsta dien i setet 
under min namnskylt.
Jag har använt 4 av de fem diesen i detta set
till det här kortet .
Bara den största blev för stor idag ;-)


Så här ser die-setet ut.
Här ser ni också hur jag förvarar mina dies:
på baksian av en bit magnetisk övningskörningsskylt.


Sen sitter de i en CD-förvaring
som jag "fyndat" på DollarStore,
men såna kan man ju hitta lite var stans.


Det som är bra med den här är
dels att den har plats för två CD på höjden
så att den rymmer även större dies,
dels att den har blixtlås
så allt liggen i tryggt förvar när jag åker på träff
eller flyttar till Björkebo.


Här ser du kortet på väg ner i kuvertet.
Visst är det läckert med mönstret inne i kuvertet
som går igen på kortet det också!

Det var allt för idag från mig.
Hoppas du fick inspiration till eget skapande!
Gunilla har massor med nyheter på gång  in i butiken,
så kika gärna in, både i den fysiska och webbutiken!

Helihak 

Hoppas vi ses här inne igen om fjorton dar!

DT Margareta / Mormormargareta



1 kommentar:

  1. Superfint och du är en mästare att trixa med papprena så du får ut
    fina kuvert =)
    Kram

    SvaraRadera