torsdag 28 augusti 2014

Altrad Bok


Hejsan alla!
 Idag kommer jag att visa hur man altrar en bok här i Helihaks blogg!

Den här boken kommer finnas i Helihaks butik i Ludvika
och ni kan titta på den i verkligheten om ni gör ett besök där!
--------------------------
Mitt första inlägg som Gäst DT hoppas ni kommer gilla de.

Hur man gör en
ALTRAD BOK!


Jag börjar med att utgå från en helt vanlig inbunden bok som ni ser på bild 1
Sen börjar jag med att vika alla sidorna på mitten som ni ser på bild 2
Sen när alla sidor är färdigvikta så kommer boken se ut som på bild 3

Sen mäter jag sidorna med linjal och väljer ut papper som jag vill klä den med på
insidan av pärmen å på utsidan om man så vill, de har jag gjort denna gången.
Sen har jag använt distress ink dynan å en sminksvamp å färgat kanterna lätt med
Weathered wood de är den ni ser på bild 1 och på bild 2 har ni bitarna jag klippt
ut till baksidan på boken.
På bild 3 har ni hur de blir när de är fast satt.

Till insidan på boken så använde jag mig av ett Maja Design papper som bild 1 visar 
som passade bra till detta tema som jag oxå färgade in kanterna på med Distress ink 
dynan Weathered Wood som ni ser på bild 2 och för att få allt att sitta fint använde jag dubbelhäftande tejp runt kanterna på papperna jag skurit ut.


Sen använde jag mig av Distress ink Faded Jeans som jag med hjälp av en sminksvamp 
färgade in kanterna uppe å nere på den vikta bågen av bladen i boken.


Stansade sen ut två fjärilar å ett gäng med löv från Cherry Lynn dom är helt underbara 
att jobba med dom löven å fjärilarna, sen färgade jag in både bladen å fjärilarna med 
Distress ink Faded Jeans så dom passar ihop med temat lite mer.


Sen har jag klippt  två bitar spets , kommer lägga länkar till materialet längst
ner i inlägget sen så ni kan gå in å kolla själv å beställa.
Tog sen satinband å trädde in genom hålen på spetsen så de blev en liten färgklick i de hela.
Sen använde jag mig av dubbelhäftande tejp som jag fäste på baksidan av spetsen
så jag kunde sätta fast den på boken sen som på bild 3

Så här blir de med spetsen å banden och satte även en liten rhinestone på mitten av varje 
bit blått satinband för att få lite glitter i de hela!


Använde sen dessa underbara stämplar som jag köpt från Helihaks butik som jag
stämlade på insidan av boken med samma färg som jag även färgat in lite olika
blommor som jag använt under dekorationen av boken.
Använde distress ink Faded Jeans även här på både blommor å stämplarna.
Har även klätt kanten av insidans på bokens omslag med mörkblått satinband där jag även
satt ditt några silverfärgade rhinestones i olika storlekar.

Jag har använt limpistolen till alla dekorationer som jag satt fast som fjärilarna
löven, blommorna å påfågeln.
Satte även dit en liten biljett med texten BARA TILL DIG för dom är så underbara.
Sen har jag dekorerat alla löven med en liten liten silver rhinestone för
effektens skull så även på påfågeln.
Sen satte jag dit löv och blommor på påfågelns stjärtfjädrar.
Runt fjärilarnas kant å blommornas kant har jag även satt lite glitterlim i silver.
Dekorera en sån här altrad bok gör man helt efter eget tycke å smak
å fantasi å detta blev mitt resultat
hoppas ni tycker om de å själv försöker för de är så skoj.
Här är länkar till lite olika material jag använt.
http://www.helihak.com/c/scrapbooking-och-hobby/bling/

På återseende snart igen Kramar Laila



11 kommentarer:

  1. Boken är superfin och en bra tutorial på hur man gör =)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Otroligt vacker bok, jag känner mig jättesugen på att göra en själv! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack vännen å jaaaaaaaa prova super skoj att göra. Kram

      Radera
  3. lift varning säger jag bara....Kanon fint

    SvaraRadera
  4. Så underbar vacker bok.
    Kram Ulla

    SvaraRadera
  5. Så glad jag blir att höra de om mitt inlägg å prova gärna de är super skoj att göra detta jag lovar. Kram

    SvaraRadera