onsdag 30 juli 2014

Altrad adressbok med plats för många vänner.

Idag bloggar jag DT Margareta/Mormormargareta.
Jag har många vänner
och min adressbok används flitigt
när jag ska skicka kort.
Eftersom jag också reser mycket
och inte vill bära tungt
vill jag ha en ganska lätt och lättpackad adressbok.

Jag brukar aldrig hitta en adressbok
som är tillräckligt tunn
men som samtidigt har plats för alla mina vänner.

Därför köpte jag tre (3) adressböcker
avsedda att sätta bak i en almanacka.
Sen "slaktade" jag dem!!

Jag tog bort häftklamrarna som höll ihop dem.
Sen la jag ihop bladen till böckerna,
så att jag fick flera blad
för de olika flikarna med bokstavsregister.

Jag gjorde flera hål med en syl
och sydde ihop alla bladen
och en av pärmarna med märkgarn.
Det är starkt, men ganska mjukt,
så att de inte skär sönder bladen.


Här ser du hur det ser ut inne i boken.


Här är pärmsidan, där jag knutit ihop trådarna.
Eftersom boken nu blivit tjockare
har jag bigat och vikt pärmen så häftet fått en liten "rygg"
för att blade ska rymmas.

Då blev pärmarna förstås lite för smala,
men det gör ingenting
eftersom jag tänker klä dem med mönsterpapper.


Här har jag mätt upp papperet så det täcker boken med råge.
Sen har jag bigat och vikt med ung 1mm för mycket
i förhållande till boken.
När jag var skolbarn fick vi klä alla våra skolböcker
med papper, så att de skulle hålla längre.
Jag använde mig av den kunskapen nu :-)
Det är viktigt att lägga ihop boken
 med ryggen mot ryggvikningen på mönsterpapperet
när man ska märka ut hur stora pärmarna ska vara,
eftersom "pärmarna" ska räcka även till en stängd bok!

Tänk också på att du ju vikt bort lite av adressbokspärmen
för att få en rygg,
så du får lägga till lite på mönsterpapperspärmarna
så de täcker bokbladen ordentligt!
Hur jag sen klippt, ser du på bilden.

Sen sätter jag en remsa dubbelhäftande tejp
där ryggen ska vara
och klistrar fast adressboken i mönsterpapperet.

Efter det viker jag in flikarna upptill och nertill runt adressbokspärmen,
men jag fäster dem inte, viker bara hårt med ett falsben.

Så viker jag in långsidorna, viker till hårt
och fäster upptill och nertill med dubbelhäftande tejp
med BARA i mönsterpapperets övre och undre flikar,
inte i själva pärmen.
På det sättet håller papperet bättre,
när det kan röra sig lite
när man öppnar och stänger boken.


Eftersom jag packar upp och ner min adressbok
i ett litet fodral där den ligger med almanacka, busskort och penna
i min handväska eller ryggsäck,
vill jag inte ha dekor som blir fort sliten och förstörd.
Därför stansade jag ut en fjäril och lite blomster
med dies ur det här setet från Sissix.
Det finns massor att välja på HÄR.


När jag stansat ut dem och torrembossat i Big Shoten
lät jag dem sitta kvar i dien och chalkade i hålen med Azurite.
På bladdien använde jag lite blågrön ögonskugga
eftrsom jag inte hade lämplig chalk i stugan ;-)
Många härliga färger på chalks finns HÄR.


Så här ser min nya adressbok ut.
I love it!!
Dekoren är ju alldeles platt och fastklistrad med
Aleenes Tacky Glue, som sitter som berget!


Texten är satt med fina stickersbokstäver i guld på vitt.
Varje häfte innehåller flera olika stilar,
stora och små bokstäver och siffror,
och finns i flera färger.

Nu har jag satt igång att föra över adresser och telefonnummer
från min gamla, helt utslitna adressbok.
Har ju det mesta i mobilen också,
men vet, sen jag blev bestulen på den i Riga i somras,
hur handikappad man är utan "back-up"!!

Kanske du blev inspirerad att göra en personlig adressbok,
eller annan bok du har behov av!
Det var allt för idag!
Jag brukar ju blogga varannan tisdag,
men fick fel på det mobila bredbandet i stugan,
så fick vänta tills jag kom hem den här veckan!
Vi ses här igen tisdag v 33!!
Tills dess: Ha det gott!!




4 kommentarer:

  1. Smart att sätta ihop tre stycken adressböcker och vad fin den blev! :)

    SvaraRadera
  2. Du är påhittig du! Jättefin adressbok!
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  3. Smart ide´! jättefint resultat.
    Ha det gott
    Kram Inga

    SvaraRadera