lördag 12 oktober 2013

Spåkula

Ja, jag erkänner att jag gillar Halloween med spöken, spindlar, pumpor mm. och den här gången tänkte jag visa min spåkula, om den talar om hur framtiden blir, det vet man aldrig...


Först började jag med en lampkupa, ett papprör och ett led ljus.


Kapade pappröret till lagom storlek så att det skulle passa som sockel, klippte sedan ut pappremsor och metalltejp.


Klädde in pappen med metalltejpen och använde mig av en embossingfolder för att få struktur.


Delade arket på mitten och fäste det med dubbelhäftande tape på pappröret.


Tänkte att det skulle passa med någon form av snirklar på kupan, så jag stansade ut med hjälp av Tim Holtz die Elegant Flourishes två stycken. Ville ha ett mer rustikt och tyngre utseende på metall delarna som då fick ett lager svart acrylfärg. Tanken är ju inte att det ska se svart ut, så man låter inte färgen torka helt, utan bara en liten stund för sedan tar man papper eller trasa och torkar bort överflödig färg.


Hittade en bit "bollfrans" i gömmorna som jag limmade på sockeln. För att få lite mer höjd på spåkulan placerade jag den på ett ljusfat i metall.


Sedan var det ju det här med belysning och för att det skulle bli någon form av mönster när kulan är i "bruk"så stansade jag ut två remsor med Halloween figurer som jag tejpade fast på ljuset.


Lite svårt att få ett bra foto men jag hoppas ni ser mönstret i spåkulan.


Det var allt för den här gången.
Passa på och njut av hösten, ha det så gott!
Kram Mirre

8 kommentarer:

  1. Jätteläcker!Vart hittar man en lampkupa? =)

    SvaraRadera
  2. Vad läcker och vilken bra idé =) Man kanske kan hitta lampkupor på loppis =)

    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Jätteläcker!Vart hittar man en lampkupa? =)

    SvaraRadera
  4. WOW!!
    Även jag, som är "gammalmodig" och inte tagit till mig Halloween gillar denna skarpt!!
    Byggvarugusen har nog lampkupor 😉

    SvaraRadera
  5. Oj, vilka kul idéer och så fint....

    SvaraRadera
  6. Tack! Lampkupan sprang jag på när jag var på Biltema men kan tänka mig att det är som Margareta skriver att man kan hitta dem på byggvaruhusen.

    SvaraRadera
  7. Sååå läcker, tack för inspiration.

    Kram Johanna.

    SvaraRadera