tisdag 24 september 2013

Kom-ihåg-block att sätta på kylskåpsdörren.

Hej och välkommen till Helihakbloggen! 
Idag visar jag, Margareta, ett kom-ihåg-block
som är bra att ha på kylskåpsdörren
för att anteckna vad man ska köpa.


Närbild på överdelen av blocket 


....och nederdelen.


Jag gjorde också en matchande tändsticksask.


Om du vill se hur jag gör mina block
visar jag det här nedan.

Tutorial kom-ihåg-block


Jag behöver ha ett ganska "rensat bord"
när jag börjar på ett nytt projekt.
Till ett kom-ihåg-block använder jag "spillpapper",
som jag har färgsorterat i plastmappar.

Idag valde jag den "lila mappen"
eftersom jag hade så härliga lila blommor från Helihak.
Jag plockade fram alla möjliga
matchande band och dekorationer
och valde sen av dessa.




Här ser du vad jag valde idag:Kantstans från Martha Stewart
Smalt lila satinband.
Blad-die från Joy! craft
Blingstenar och de vackra Daisyblommorna.
Allt detta hittade jag hos Helihak -
liksom mitt absoluta favoritlim:
Aleenes Tacky Glue.
En liten lila pärlbrad och biltematejp  fanns i mina gömmor,
liksom en superbra titansax som tejpen inte fastnar på.

Ett block köpt på ICA.
Mönsterpapper, lila cardstock och vitt ritpapper
skars i samma bredd som blocket (9 cm)
En mönstrad bit behöver vara ca 12-14 cm lång
och den andra 7-8 cm.
De vita och lila bitarna är stansade i kanten.
Som du ser kan man ta de bitar man har -
de behöver inte vara så långa.
Mina är mellan 4 och 6 cm.
Delarna som ligger t v är till nederdelen av blocket.
Jag har monterat den vita remsan på den lila
så att den stansade kanten syns på båda.
  

Sen sätter jag fast det lila bandet på mönsterpapperet
med en dubbelhäftande tejpremsa
och viker in det runt kanterna.
Rosetten är gjord av ett vikt band
och fäst med en brad..
Det gjordes innan jag monterade fast cardstock + ritpapper
bakom så att bara den stansade kanten syns.


Här är papperen monterade till överdelen av blocket.


Måtta in blocket i överdelen och vik mönsterpapperet
omkring blocket, så du vet var du ska vika.
Hur lång bit du vill ska synas på framsidan av blocket
får du bestämma själv.
På mitt block här är det ca 6 cm.
Vik sedan till vecken så de blir skarpa.


Här har jag satt biltematejp på baksidan av överdelen.
De smala remsorna är de som ska fästas
på blockets överkant allra först.
Remsorna t h om dem fästs på framsidan så här.




Här är framsidan klar att dekorera.


Mönsterpapperet fastsatt även på baksidan
och magnetremsor monterade,
så att blocket går att sätta på kylskåpet.
Jag använder magnetiska övningskörningsskyltar,
som jag klipper lagom bitar av.

Nu hoppas jag att du fått inspiration att göra
 egna kom-ihåg-block!
Det brukar vara en uppskattad present.
Lycka till!

Ha nu en härlig höstvecka!
Här i Gävle rustar vi för
Scrap- och stämpelmässa på lördag 28/9 11-16.
Helihak är givetvis på plats,
liksom sex andra härliga företag
och många glada besökare!
Välkommen du också!!

Margareta/Mormormargareta





5 kommentarer:

  1. Jättesnyggt och ett trevligt sätt att piffa upp kylskåpet =)

    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Håller med Eva! Och en jättebra gå-bort-present är det ju också! :)

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Tack för att du delar med dig hur man gör dina fina block :) Jättesugen att testa ska bara inhandla lite block nu./Ingela

    SvaraRadera
  4. Superfint block, och vilken rolig idé! :)

    SvaraRadera
  5. Superfiiint!!
    Tack för en superbra tut!!

    KRAM MAJSAN

    SvaraRadera